top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תShai E

בטירוף של קליאו



׳קליאו׳ היא סדרת דרמה קומית משעשעת שעלתה ברשת נטפליקס בשנת 2022, עם קריצות חזקות ל-Kill Bill של טרנטינו, צבעוניות רוויה בסגנון אמלי, ורוח שטות עליזה. העלילה מתרחשת בסוף שנות ה-80 ותחילת ה-90 בגרמניה. קליאו היא סוכנת סודית צעירה בשירות סוכנות הביון של גרמניה המזרחית. כבר בפרק הראשון היא מופללת ונשלחת לכלא. זמן קצר מאד לאחר מכן, עם קרוס ברית המועצות, נפילת חומת ברלין ואיחוד שתי המדינות הגרמניות, היא משתחררת מהכלא ויוצאת למסע נקם הזוי ורצחני בעקבות מי שהפליל אותה. המסע שלה עובר בעולם ההפוך וחסר הפשר שנותר ממזרח ברלין, וממשיך במרדף אחרי אויביה עד למיורקה ואפילו לצ׳ילה.


מכיוון שחייתי בברלין כעשור מחיי, והתאהבתי בבחור מזרח גרמני (שממש כמו קליאו, בילה ילדות שלמה בתוך מדינה סוציאליסטית שהתפרקה ביום בהיר אחד ופינתה את מקומה למדינה מסוג אחר ממש. כן, הזיה!) יצא לי לערוך היכרות מעט יותר מעמיקה עם ההיסטוריה הספציפית הזו. לא רק שביליתי באתרים הפיזיים שמספרים את סיפורה של העיר והתקופה ההיא, הספקתי גם לראות מספר סרטים בנושא (להתראות לנין, חיים של אחרים, ומותחני ריגול בסגנון ג'ון לה קארה שהלכו חזק בניינטיז). אבל, חרף החיבה שיש לי לסיפורים מהתקופה הספציפית הזו, וחרף חיבתי גם לנונסנס וטלוויזיה שלא לוקחת את עצמה ברצינות, מה שגרם לי לראות את הסדרה קליאו עד הסוף בהחלט לא היה הפורמט או העלילה. זו היתה דווקא השפה הגרפית שלה. חברה לחשה לי שאני בטוח אוהב את העיצוב ב"קליאו", והיא ממש צדקה.


אם מדמיינים את מזרח ברלין והמלחמה הקרה לרוב עולה בראש מראה מונוכרומטי בגווני אפור או חום. לעומת זאת קליאו רוויה בצבעוניות חמה ובוהקת. מישהו בהפקה הזאת לקח את הקונספט של פלטת הצבעים ברצינות, כי הפלטה הזו היא מאד מובהקת ונשענת בטוטאליות על -3 צבעים: צהוב, ואדום וטורקיז.



טורקיז ?! חשבתי לעצמי, מה הסבירות שטורקיז הוא הצבע של התקופה? התישבתי לחקור קצת מהיכן שואבת הסדרה את הצבעוניות שלה ונדהמתי לגלות שהצבעים בה בהחלט מתבססים על המציאות. אני לא היסטוריון ולכן התחלתי בריפרוף על תמונות מתוך הסרטים שהזכרתי (להתראות לנין, חיים של אחרים), שהם סרטים שיצרו גרמנים, ולא איזו הפקה הוליוודית של סרטי ג׳יימס בונד. מה גיליתי? שהצבעוניות הזו מתקיימת גם שם. זה עדיין לא שיכנע אותי, ולכן צללתי לחיפוש מעמיק יותר בגוגל אחרי תמונות ואתרים היסטוריים ממזרח ברלין כגון: ארכיון השטאזי, בנין הפרלמנט, אולמות ומבני ציבור , ולתדהמתי מצאתי עוד ועוד הוכחות לכך שאלה אכן הצבעים.



הצהוב והאדום (יחד עם שחור) הם מצבעי הדגל של גרמניה, והאדום- ובכן ברור שכאן בסדרה האדום מסמל את הסוציאליזם והזיקה לברה״מ. אבל אם נעזוב את ההיסטוריה ונחשוב קולנוע, אזי הצבע האדום משמש כצבע התרעה ברפרנסים רבים סביבנו, ומסמל , אלימות וסכנה. הצהוב, צבע התראה גם הוא, מסמל בהקשרים מסויימים עליזות אך נחשב לצבע לא שקט, ולא רגוע - תכונות שמתארות היטב את גיבורת הסדרה התוססת והרצחנית. לא הייתי מתעכב על זה אלמלא היה צהוב צבע בשימוש תדיר באפיון דמויות, אז Kill Bill כבר אמרנו? קשה שלא לחשוב על החליפה הצהובה שאומה ת׳ורמן לובשת כל הסרט.

הטורקיז במתכונת סולידית ואפרפרה שלו היה צבע המדים של ׳משטרת העם׳, אבל בקליאו הוא רווי ועליז כמעט באופן שקצת מגחיך את לובשי המדים. כאן, הטורקיז הוא ממש בכל אשר תפנה, חדרים על גבי חדרים מחופי טפטים בגוני כחול- טורקיז, ואני מוכן להישבע שהיה צריך לייצר אותם אקסטרה בשביל הסדרה. כי במזרח גרמניה קצת כמו בישראל באייטיז, הם נתקעו קצת בשנות השישים עם הטפטים הצהובים, כתומים- חומים הטיפוסיים לתקופה.



יש משהו נורא מוזר בלראות את כל הטפטים תקופתיים בגוון הלא נכון, בקיצור.. משהו בעיצוב הצבעוני של הסדרה מייצר דריכות, ותחושה שמשהו כאן לא בסדר. כבר הזכרנו טפטים? אומייגד בואו נצלול לזה! אם יש משהו שבולט לעין הוא זה שאין כמעט חללים סולידיים בעולם של קליאו. כל החללים, ממש כולם, עשירים בטקסטורה, פאטרנים וצבע. השילובים של כל האלמנטים האלה חוצים המון גבולות של טעם טוב, ועם זאת, בקטע די קינקי. זה עובד!




אמרו לכם פעם שלא משלבים משובץ עם פסים? שלא מומלץ לשלב פרחוני עם פרחוני?

בקליאו לא שמעו על ההמלצה הזו. להיפך באופן די מהנה ההגזמה בעיצוב עושה פה שירות מצוין לסדרה ועוזרת לצופה לזכור שלא מתכוונים פה לשום דבר ברצינות. פשוט באנו להשתטות ולהינות.

אני אסכם ואומר שזה היה מרענן ומשמח, תחושת הקרינג׳ התחלפה בעונג, נסחפתי עם החוויה הגדושה הזאת, וכשהכל נגמר, החזרה לחללים הסולידיים של החיים עצמם היה קצת.. מונוטוני.



איך שלא תהפכו את זה, צבע הוא חגיגה של החושים, ואני רואה את עצמי כשליח של הבשורה הצבעונית. אז כאמור: ׳קליאו׳: מומלץ בחום, לכו עם ההזיה ואולי תשאבו קצת השראה לחיים עצמם!


רוצים לדעת מה קורה בסוף?

רוצים שאכתוב על סדרה נוספת? מוזמנים לעקוב ולשלוח בקשות :)





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page